סוגי מערכות השקיה בגינה המודרנית

כולנו מודעים לעובדה שתמיד יש מים שזורמים דרך הצינור ישירות לברז שלנו, עד שלעיתים קשה  לתפוס, כי בעבר כל הגישה למים הייתה לגמרי שונה. קצת בדומה לזה, גם שיטות ההשקיה בעבר היו אחרות ונתמכו בעיקר על חסדי הטבע. אולם כיום, יש שיטות השקיה מודרניות שמאפשרות לגדל גידולים שונים בצורה סדירה, גם באזורים בהם אין גשם בתדירות גבוהה. מערכת השקיה איכותית תסייע לנו גם בוויסות הטמפרטורה באזור הצמחייה ותמנע נזקים שונים כמו: קרה, שרב ועוד. במאמר זה נפרט אודות סוגי מערכות השקיה העיקריים שמיועדים לגינה המודרנית.

סוגי מערכות השקיה בגינה המודרנית

סוגי מערכות השקיה בגינה המודרנית

השקיה בשיטת הממטרות

לאחר שבני האדם הבינו שניתן לעשות שימוש בלחץ מים, הומצאה שיטת ההשקיה שלמעשה הינה שיטה בהשראת הגשם – הממטרות. הממטרה משקה את כלל הגידולים באמצעות פיזור מים למרחק ולכן היא מצליחה לכסות שטח נרחב במיוחד בעזרת התנועה הסיבובית שלה. מזה שנים ארוכות שנעשה שימוש בממטרות לצורך השקיה של אזור חקלאי גדול וגם בגינה הפרטית שלנו. היתרון בשיטת ההמטרה הוא שאפשר להכניס לתוך המים, דשן, חומרי הדברה וחומרי הזנה. עם זאת, יש גם מספר חסרונות לשיטת השקיה זו, חלק מהמים עלולים להינתז לאוויר ולהתאדות מה שיגרום לבזבוז רב של מים. בנוסף, שיטת ההשקיה היא באמצעות סיבוב עיגולי ובשל כך חלק מהצמחים עלולים לא לקבל את כמות המים שהם זקוקים לה.

השקיה בשיטת קונוע

שיטת השקיה שמכונה ‘קונוע’, מסתמכת בעיקר על הממטרות, אך נחשבת לגרסה משוכללת יותר. בשיטת הקונוע נעשה שימוש במערכת השקיה באמצעות ממטרות שמבוססות על לחץ מים ומשאבת מים שמונעות בצורה חשמלית על גלגלים בסיבוב או בקו ישר, מה שיוצר התזה של הממטרות לכיוון השדות או צמחים בגינה, בצורה אחידה תוך כדי תנועה. מאחר שהקונוע נחשב להמצאה מודרנית וחדשנית, יש היום סוגי קונועים שאפשר להפעיל אותם גם כשלא נמצאים סמוך לגינה, באמצעות הטלפון החכם. בנוסף, קונועים מסוגלים לכסות שטח יחסית גדול בזמן קצר. החיסרון שלהם הוא בכך שהם מסוגלים להשקות בעיקר גידולים בשטח נרחב ולכן גם כאן לא נצליח להימנע מבזבוז של מים. בנוסף, על מנת לעשות שימוש יעיל בקונוע נדרש יהיה להשתמש בקו מים ארוך וגמיש, מה שלא תמיד קיים בהישג יד.

השקיה בשיטת טפטפות

ההמצאה הישראלית שישראל כה גאה בה, היא אחת מבין השיטות החדשניות והיעילות ביותר להשקיה של הגינה המודרנית שלנו – הטפטפות. בשיטה זו מתבצעת העברה של מים דרך צינורות ארוכים ומפותלים שמאטים את הזרימה של המים ומווסתים אותה עד שהמים מצליחים לצאת בכמות קטנה ובצורת טפטוף סמוך לצמח או לעץ. הטפטפת תגיע עד הקרקע ומשם היא תחלחל אל שורשי הצמח. יש לכך יתרונות רבים, לדוגמא, נצליח למנוע מהמים להתאדות באוויר, הקרקע וכל השורשים יקבלו מים באופן הכי ישיר שניתן, ההשקיה תהיה ממוקדמת בכל צמח ובכל שתיל, אפשר לשלב במי ההשקיה דשן וכל חומר הזנה אחר בצורה פשוטה ובמינון מדויק ואפשר ליצור קו טפטפת נפרד לפי הצרכים של כל צמח על מנת שיקבל את הכמות המדויקת שלה הוא זקוק. בנוסף, בשיטה זו ניתן לחבר את הטפטפות לשעון ולתכנן תוכנית השקיה קבועה ומסודרת, שמופעלת בצורה אוטומטית מבלי שנאלץ להיזכר להשקות את הגינה מדי יום. אולם, גם לטפטפות יש חסרונות: במידה ויש הפסקת חשמל הן מפסיקות מיד לפעול. הטפטפות והצינורות מצריכים תיקון בכל מקרה שהתבצע בהם פיצוץ בעקבות לחץ מים גבוה מדי.