התקנת מערכות השקיה בגינות פרטיות

לכל מערכת השקיה שמיועדת לגינה פרטית יש מספר יתרונות כמו חיסכון בזמן, חיסכון במים וכן שמירה מתמדת על עיצוב הצמחייה כולה. בהתאם לזאת, בכל תחילת הליך הקמה ועיצוב גינה פרטית, יילקח בחשבון גם בחירה של מערכת השקיה מתאימה והתקנה שלה בשטח. מערכת השקיה על ידי שיטת הטפטוף, היא מערכת שמורכבת מצינורות פלסטיק שחולקו לטפטפות זעירות, והיא תותקן באדמה, לכל אורכה ורוחבה של הגינה. מלבד הטפטפות יש גם מערכת השקיה בהמטרה, שמפזרת את המים מעל פני הקרקע והיא תתאים להשקיית מדשאות ומשטחים נרחבים, או צמחייה שזקוקה להרטבה מלאה.

התקנת מערכות השקיה

התקנת מערכות השקיה

האם זה באמת חסכוני?                                                                                      

בעבר שיטת ההשקיה הייתה ברובה ידנית, על ידי משפך או צינור ארוך שמשתחל לו בגינה נאלצנו להשקות כל צמח, שתיל או עץ. אין ספק ששיטה זו הצריכה השקעה בזמן והן בזבוז של מים וכסף. הקמת גינה עם מערכת השקיה תשמור על הגינה ותתחזק אותה ואף תהייה כלכלית יותר. כמו כן, חומרי הגלם שמרכיבים כל מערכת השקיה הם זולים וגם עלויות ההתקנה אינן יקרות.

סוגי מערכות השקיה

כלל מערכות ההשקיה מתחלקות לשניים:

מערכת השקיה סגורה –  זו מערכת שהמים והדשנים קיימים במיכל ההשקיה וממנו עוברים לצמח וחוזרים חזרה, למעשה ההשקיה מתבצעת באמצעות אותם מים.

מערכת השקיה פתוחה – מערכת השקיה בה המים והדשנים נמצאים במיכל ההשקיה, יוצאים ממנו לעבר הצמח ולא חוזרים אלא נפלטים החוצה מהמערכת ואין בהם כל שימוש.

השלבים להתקנת מערכת השקיה לגינה

כל התקנה של מערכת השקיה יש לבצע לפי סדר השלבים:

התאמה של סוג ההשקיה לסוג הצמחייה

לפני הכל יש להבין שלא כל צמח דורש את אותה כמות מים ולא כל מענה יתאים לכל צמח. לכן השלב הראשוני יהיה להתאים לכל צמח את המענה האידיאלי עבורו – מערכת השקיה באמצעות המטרה או מערכת השקיה על ידי טפטפת.  לרוב התקנה של מערכת השקיה באמצעות המטרה תתאים לצמחים שנשתלו בשטח פתוח כמו דשא, עצים ושיחים למיניהם. וטפטפות תתאמנה יותר לצמחייה קטנה כמו עציצים, פרחים, ערוגה וכדומה.

תכנון השטח של מערכת ההשקיה

שלב שבו מומלץ להיעזר במעצב גינות מקצועי שיסייע בכל התכנון והבחירה של מערכת השקיה חסכונית שתתאים לכל עיצוב הגינה. השטח המוגדר של מערכת ההשקיה של הגינה אמור להתחיל מהברז הראשי שממוקם בגינה ומשם להתפצל לכיוון הצמחייה בהתאם לפתרונות ההשקיה שנקבעו בשלב הראשון. זה השלב שיש למדוד את השטח כדי לקבוע את אורך צינורות מערכת ההשקיה, בטרם מבצעים רכישה את כל הציוד והחומרים.

רכישת חומרים

לאחר שהוחלט על מערכת השקיה מתאימה ונמדדו האורכים של כלל הצינורות שנדרשים עבור הצינורות, או סוג הממטרות, ניתן ללכת לבצע רכישה בחנות לכלי גינון וציוד לגינה. במידה ואתם עושים זאת לבד רצוי לבדוק בכמה מקומות ולעשות השוואת מחירים, או לפנות למעצב גינות שידע לרכוש את כל הציוד במרוכז בעלות מסחרית.

שלב ההתקנה

כל מה שנותר כעת זה פשוט להתקין את המערכת בהתאם לתכנון שנקבע ובהתאם להנחיות. חשוב שההתקנה תהייה מדויקת ומחושבת כדי למנוע תיקונים עתידיים.

הקמת גינה עם מערכת השקיה בסיוע של חברת גינון תספק תוצאה מהודקת ומוקפדת ותהליך עבודה מהיר ויעיל. החברה תגבש תוכנית שכוללת את הרצונות של הדיירים יחד עם התנאים שמאפיינים את הגינה ובהתחשב בתקציב שיש ברשותו. חברת גינון תדע לבחור את מערכת ההשקיה האידיאלית ביותר שתתאים לכלל הצמחייה ושתאפשר השקיה יעילה וחסכונית לאורך זמן.